Παρουσίαση του συλλογικού τόμου που κυκλοφορεί σε επιμέλεια George Rodosthenous και Αγγελική Πούλου από τον εκδοτικό οίκο Bloomsbury Drama. Η αρχαία ελληνική τραγωδία και το ψηφιακό ή αλλιώς μια συλλογική εξερεύνηση της σύγχρονης θεατρικής σκηνής και της (μετα)ψηφιακής συνθήκης.

Ο τόμος φιλοξενεί σημαντικούς ακαδημαϊκούς της αρχαίας τραγωδίας και των ψηφιακών μέσων από την Ελλάδα, την Αγγλία, τη Γαλλία και τις ΗΠΑ.  Αναλυτικές πληροφορίες  https://www.bloomsbury.com/…/greek-tragedy-and-the…/)

Δευτέρα 16 Ιανουαρίου 2023 και ώρα 6μμ.

Στην παρουσίαση συμμετέχουν οι:

  • George Rodosthenous, Professor, University of Leeds
  • Αγγελική Πούλου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
  • Γιώργος Σαμπατακάκης, Αναπληρωτής Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Πατρών
  • Ιωάννα Ζούλη, Επιμελήτρια και Ερευνήτρια, Κέντρο Νέων Μέσων και Φεμινιστικών Πρακτικών, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
  • Στη συζήτηση παρεμβαίνουν οι  φοιτητές/τριες του μεταπτυχιακού προγράμματος του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του ΕΚΠΑ : Ελένη Αντωνίου (Μουσικός – Θέατρο λόγος)  |  Ελενη Λινακη (Μηχανικος Χωροταξίας και Ανάπτυξης- Μετάδιδακτορική Ερευνήτρια ΕΜΠ) | Θανασης Χαλκιάς (σκηνοθέτης – ηθοποιός – θέατρολόγος)

Θα ακολουθήσει κοκτέϊλ.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΤΟΜΟΥ

INTRODUCTION 

George Rodosthenous (Leeds) and Angeliki Poulou (Athens) 

PRELUDE

The Digital in Ruins: Greek Tragedy and the Postdigital

David Berry (Sussex)

THE PRESENCE OF THE DIGITAL IN GREEK TRAGEDY:  

DEVELOPMENTS AND ENCOUNTERS WITH TECHNOLOGY 

1. From the ekkyklema to Ivo Van Hove: The Technology of Presence in Multimedia Theatre and the Presence of the Digital in Performance  

George Sampatakakis (University of Patras, Theatre Studies Department)  

2. The Dramaturgy of Digital Technology and the Greek Tragedy: A rhizomatic encounter

Angeliki Poulou (Department of Digital Arts and Cinema-University of Athens & Institute on Theatre Studies, University of Sorbonne Nouvelle-Paris 3)  

3. Digitizing the Canon: Mediated Lives and Purloined Realities in Jay Scheib’s The Medea, Wooster Group’s To You, the Birdie! and Persona Theatre Company’s Phaedra I—.

Avra Sidiropoulou (Open University of Cyprus)  

THE CHORUS AND THE DIGITAL:  

RE-DISCOVERING THE POLITICS 

4. ‘Inventing’ the Ancient tragic Chorus: Communality and the digital in the 1999 Oresteias by Katie Mitchell (NT, London) and Georges Lavaudant (Odéon, Paris):

Estelle Baudou (APGRD, University of Oxford)  

5. Augmented Vocal Chorus: From Ancient Drama to the New Mythologies of the Actor 

Chloé Larmet – Ana Wegner (ArTeC – Labex, University Paris 8)  

6. Tragedy and the Digital Environment: Ancient Desiring Machines, Choruses and Oedipus

Sebastian Kirsch (New York University)

AVATARS, MASKS AND CYBORGS:  

AUGMENTING THE REALITY 

7. Digital mask for ancient Greek Drama: Artificiality, Constraint and Metamorphosis

Giulia Filacanapa – Erica Magris (ArTeC – Labex, University Paris 8)   

8. Cassandra in PythiaDelphine21: Oracles, Cyborgs and the Tragedy of Cassandra and Temporalities within the Digital      

Julie Wilson-Bokowiec (University of Huddersfield)  

9. Colonial Convulsions: Akram Khan’s Xen(os) and the Digital Prometheus        

Mario Telo, Berkeley (University of California)  

POSTLUDE

Pre- and Post-Human(-ist) Confluences in Contemporary Productions of Greek Tragedy: The Complete Eradication of the Live Actor from the Tragic Stage

Paul Monaghan (Nissiping)

IN MEMORIAM MICHALIS CACOYANNIS

Technological Triumph and Greek Tragedy: Digitizing Michalis Cacoyannis’ TrojanTrilogy

Marianne McDonald (UCSD)