Πριν συναντήσει τους Έλληνες ηθοποιούς, η Ivana Chubbuck μιλά για ερμηνείες επιπέδου Oscar στο mcf.gr/ Ειδική τιμή για τους φοιτητές δραματικών Σχολών

Πριν συναντήσει τους Έλληνες ηθοποιούς, η Ivana Chubbuck μιλά για ερμηνείες επιπέδου Oscar στο mcf.gr/ Ειδική τιμή για τους φοιτητές δραματικών Σχολών

Από τον Αχιλλέα Κούρια

Περισσότερα από 35 χρόνια εμπειρίας στη διδασκαλία της υποκριτικής τέχνης, αλλά και η ωριμότητα, ενός ανθρώπου που δε δίστασε να αντιμετωπίσει δημιουργικά τα ίδια του τα τραύματα, κρύβονται πίσω από τη βεβαιότητα με την οποία η Ivana Chubbuck μας αποκαλύπτει τα χαρακτηριστικά που διακρίνουν τον άρτιο ηθοποιό ανάμεσα στους καλούς. Μιλώντας στο mcf.gr μοιράζεται μαζί μας στοιχεία της τεχνικής που εφαρμόζει με τους μεγαλύτερους σταρ του Χόλυγουντ, χτίζοντας οσκαρικές ερμηνείες, ενώ δηλώνει ανυπόμονη για την ημέρα που θα δουλέψει με τους Έλληνες ηθοποιούς στο πλαίσιο του Master Class που θα παραδώσει την 21η του Δεκέμβρη, στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης.

Χωρίς αμφιβολία, η επερχόμενη παρουσία σας στην Ελλάδα στο πλαίσιο των Act and Re- Act: Master Classes, πάντοτε σε ό, τι αφορά το καλλιτεχνικό γίγνεσθαι της χώρας μας, θα είναι μία εξαιρετική ευκαιρία, όπως επίσης μια εξέχουσα τιμή για όλους τους συμμετέχοντες του Master Class που θα παραδώσετε. Θα μπορούσατε να μας αποκαλύψετε τις προθέσεις σας αλλά και τις προσδοκίες σας εν όψει αυτής της συνάντησής σας με τους ανθρώπους του θεάτρου στην Ελλάδα; Ποια πρόκειται να είναι τα ζητήματα που θα δουλέψετε με τους συμμετέχοντες του σεμιναρίου; Θα είναι περισσότερο θεατρικός ή κινηματογραφικός ο προσανατολισμός της προσέγγισής σας;

Συνήθως δουλεύω σκηνές στα εργαστήρια που διευθύνω ανά τον κόσμο που προέρχονται από κινηματογραφικές ταινίες αλλά και θεατρικά έργα. Ένα ευρύ αντιπροσωπευτικό δείγμα υλικού. Στη δική σας περίπτωση θα κάνω ένα σεμινάριο, ωστόσο, στο σεμινάριο θα συμπεριλαμβάνονται κάποιες από τις ερμηνείες που έχουν διακριθεί σε απονομές των βραβείων Oscar, στη δημιουργία των οποίων έχω συνδράμει αλλά θα συμπεριλαμβάνεται επίσης ο τρόπος με τον οποίο φθάσαμε στο σημείο να κατακτήσουμε πιο εύκολα μια δυναμική, γεμάτη ενέργεια ζωή και να εμπλουτίσουμε την τέχνη μέσα από την υποκριτική.

Επίσης θα συμπεριλάβω κάποιες από τις ερμηνείες, στις οποίες κατάφερα να μετατρέψω ένα μικρό ρόλο σε μια ευκαιρία για την καθιέρωση ενός σταρ, όπως επίσης τον τρόπο με τον οποίο κανείς υποδύεται έναν κατά συρροή δολοφόνο, μία σκηνή θανάτου αλλά και πως κανείς φθάνει σε υψηλά επίπεδα οργανικής απόδοσης στη δουλειά του αν ο ρόλος απαιτεί τα υποδυθείς έναν εθισμένο στην ηρωίνη ή την κοκαΐνη μέσω ασκήσεων με το κοινό. Θα προβληθούν αποσπάσματα από αυτές τις ερμηνείες επίσης, ώστε να υποστηριχθεί οπτικά η εισήγησή μου αλλά και η ανάλυση που θα παρουσιάσω. Κάποια από τα αποσπάσματα θα περιλαμβάνουν τους James Franco, Brad Pitt, Charlize Theron, Halle Berry, Elisabeth Shue, Eva Mendes, Jessica Biel, αλλά και άλλους.

Ανυπομονώ να επιστρέψω στην Ελλάδα για να δουλέψω σε ένα πλήρες εργαστήριο με τους Έλληνες ηθοποιούς. Μπορείτε να αντιλήφθητε το σεμινάριο ως το ορεκτικό που θα ανοίξει την όρεξη εν όψει του κυρίως γεύματος!


Όσοι έχουν υπόψη τους την αναγνωρισμένη σας καριέρα, ίσως γνωρίζουν ότι η Τεχνική Chubbuck είναι δομημένη με τέτοιο τρόπο που εμπλέκει τα ανθρώπινα συναισθήματα στη διαδικασία της υποκριτικής τέχνης. ʼραγε πόσο βαθιά πρέπει να καταδυθεί ένας ηθοποιός μέσα στην ψυχή του, ώστε να ανακαλύψει τα απαραίτητα εργαλεία για την ερμηνεία του;

Όλα αυτά εξαρτώνται από τον συγκεκριμένο ρόλο που καλείται ο ηθοποιός να υποδυθεί. Εάν υποθέσουμε, για παράδειγμα, ότι ο χαρακτήρας που ο ηθοποιός ενσαρκώνει είναι ένας κατά συρροή δολοφόνος είναι σημαντικό να ανασύρει αυτό το συγκεκριμένο κομμάτι του εαυτού του που μπορεί να βρει έναν ενάρετο και ηθικά θεμιτό λόγο για να διαπράξει έγκλημα, και φυσικά όχι ένα έγκλημα πάθους, αλλά για μια εν ψυχρώ δολοφονία κάποιος πρέπει να βρει τον πιο σκοτεινό, τον πιο βαθύ πόνο που ενυπάρχει μέσα στην καρδιά και την ψυχή. Στη συνέχεια ο ηθοποιός οφείλει να διερευνήσει ποιος εκείνος ή εκείνη πιστεύει ότι είναι υπεύθυνος για αυτό τον πόνο, και «μεταφορικά συμβολικά» στο φαντασιακό της υποκριτικής να πάρει εκδίκηση να τιμωρήσει από το άτομο αυτό μέσα στο συγκείμενο της ερμηνείας.

Ωστόσο, εάν ο ηθοποιός υποδύεται κάποιον που αναζητά την αγάπη, και αντιμετωπίζει δυσκολίες στη διαδικασία αυτή η ανάγκη του ηθοποιού προσανατολίζεται μόνο στο κομμάτι αυτών των ανθρώπων που αισθάνεται μοναξιά και απομόνωση από την ανθρώπινη επαφή. Συνεπώς, δημιουργώντας όχι απλά ένα «θέλω» αλλά μια απέλπιδα «ανάγκη» του να βρει το άλλο του μισό. Καθιστώντας έτσι το ταξίδι για τον ηθοποιό, και κατά συνέπεια για το κοινό, περισσότερο επιβλητικό και φορτικό επείγον.

Υπάρχει πάντοτε ένα συγκεκριμένο βάθος, στο οποίο κάποιος οφείλει να καταδυθεί ώστε να χτίσει ένα χαρακτήρα που είναι πανανθρώπινος – οικουμενικός στις ανάγκες του. Με αυτό τον τρόπο, ανεξαρτήτως γεωγραφίας, κοινωνικο-οικονομικής διαφοροποίησης, κοινωνικής ιεραρχίας ή θρησκευτικών πεποιθήσεων όλοι οι άνθρωποι, σε όλες τις χώρες μπορούν να ταυτιστούν. Αυτό καθιερώνει απόλυτα μια αληθινή ανθρώπινη επαφή μεταξύ του κοινού και του χαρακτήρα που ερμηνεύεται.

Η επιτυχία της Τεχνικής Chubbuck εξαρτάται άραγε περισσότερο από το ρόλο του δασκάλου ή είναι ζήτημα της διάθεσης του ηθοποιού ώστε πραγματικά να καταδυθεί στις πιο μύχιες πτυχές της ανθρώπινης ψυχής; Επιπλέον, με ποιόν τρόπο ο δάσκαλος διαμορφώνει το μονοπάτι το οποίο ένας ηθοποιός πρέπει να ακολουθήσει προς την κατεύθυνση αυτή;

Όχι, διδάσκω στους ηθοποιούς τα εργαλεία έτσι ώστε να μπορούν να φέρουν εις πέρας τη διαδικασία μόνοι τους, να έχουν την αίσθηση, το μέτρο για να γνωρίζουν πότε κάνουν αληθινή, αυθεντική, δυναμική δουλειά.

Η διαδικασία περιλαμβάνει το πώς καθιστάς έναν ηθοποιό ανοικτό, όχι μόνο πρόθυμο, αλλά ικανό να επιδιώκει την κατάδυση στα ενδόμυχα. Η βάση της Τεχνικής Chubbuck έγκειται στο να πάρει το τραύμα και τον πόνο και να τα χρησιμοποιήσει έτσι ώστε να κινητοποιήσει το ταξίδι και τον στόχο ώστε να τα ξεπεράσει και κατ αυτόν τον τρόπο να πετύχει το σκοπό του. Οι περισσότεροι ηθοποιοί, αλλά και πολλοί άνθρωποι, βιώνουν τον πόνο και πνίγονται μέσα σ αυτόν. Αυτό δημιουργεί ένα αυτό-ενδοτικό αποτέλεσμα του «να αισθάνομαι συμπόνια για κάποιον».

Κανείς δεν επιθυμεί να βρίσκεται κοντά σε ανθρώπους, οι οποίοι αναζητούν το έλεος στη ζωή. Εάν κάποιος ανασύρει τα προσωπικά του τραύματα και τον πόνο του ώστε να τα χρησιμοποιήσει για να τροφοδοτήσει με έμπνευση και πάθος το «ταξίδι», η αποστολή του, το να υπερκεράσει τις συνθήκες που προκαλούν πόνο, αυτό δημιουργεί επίσης κάθαρση για τον χαρακτήρα, τον ηθοποιό και εν τέλει για το κοινό. Υπάρχει η τάση απραγίας ή αβουλίας σε ένα άτομο, το οποίο εγκλωβίζεται στον πόνο του, δημιουργώντας την ψυχολογία του «χαμένου». Αλλά ένα άτομο που προσπαθεί να μετακινήσει βουνά, ώστε να αλλάξει τις συνθήκες που θα τον βοηθήσουν να αντιπαλέψει και να κατακτήσει τον πόνο είναι νικητής. Είναι πιο ικανοποιητικό το να υποδύεσαι και να παρακολουθείς κάποιον, ο οποίος προτιμά από το να επιθυμεί να χάσει, να είναι εκείνος ο οποίος επιθυμεί, με κάθε τρόπο, να ΚΕΡΔΙΣΕΙ!

Όταν ένας ηθοποιός συνειδητοποιεί ότι με αυτό τον τρόπο δουλειάς γίνεται να ανασύρει τα πλέον βαθιά συναισθήματά του, δημιουργείται τέτοιου είδους συναίσθημα ανακούφισης και πληρότητας που κάνει τον ηθοποιό να θέλει να ψάξει βαθιά.

Κάνοντας αναφορά στον ορισμό του δράματος από τον Αριστοτέλη, σημειώνετε τη διαμάχη και την τελική νίκη ενάντια στις αντιξοότητες ως θεμελιώδη ζητήματα για τη διαδικασία της υποκριτικής. ʼραγε οι ηθοποιοί χρειάζεται πραγματικά να παλέψουν για να κατακτήσουν μια ολοκληρωμένη ερμηνεία, και αν ναι, ποια όπλα είναι απαραίτητα;

Τα πιο αποτελεσματικά όπλα για να παλέψεις και επομένως να νικήσεις είναι: πάθος, κίνητρο, εστίαση, ανάγκη και επιμονή. Αλλά και να μην επιτρέπεις στα εμπόδια να σε σταματούν, αλλά από την άλλη να αναζωογονείς το κίνητρό σου για τη μάχη. Αν αναρριχάσαι προς την κορυφή του Έβερεστ, μπορεί να συναντήσεις εμπόδια όπως η έλλειψη οξυγόνου, οι κακές καιρικές συνθήκες, οι χιονοστιβάδες, η πιθανότητα να γλιστρήσεις και να πέσεις με θανάσιμες συνέπειες μπορεί να προκύψουν. Αλλά από τη στιγμή που θα φθάσεις στην κορυφή (επιτυγχάνοντας το σκοπό σου) γίνεται ένα εμπνευσμένο από προκλήσεις και αδρεναλίνη ταξίδι περισσότερο ικανοποιητικό το να υποδύεσαι (και ξανά να παρακολουθείς) κάποιον να «παλεύει» αυτά τα εμπόδια ώστε να κατακτήσεις τον τελικό στόχο.


Τι καθιστά έναν ηθοποιό πραγματικά ολοκληρωμένο; Με άλλα λόγια, τι ξεχωρίζει τον καλύτερο ηθοποιό από τον καλό; Είναι ζήτημα μιας εκτεταμένης εσωτερικής αναζήτησης και μιας ισορροπίας που ακολουθεί την ανακάλυψη της αληθινής του ταυτότητας;

Αυτά που καθιστούν έναν ηθοποιό άριστο (έναντι ενός που είναι μονάχα καλός) είναι δύο στοιχεία:

1. Ισχυρή επαγγελματική δεοντολογία (χρειάζεται κανείς να τηρήσει όλες τις λεπτομέρειες της δουλειάς για να δημιουργήσει μια τρισδιάστατη ανθρώπινη φύση. Πρόβες, άσκηση στο σπίτι, αναπροσδιορίζοντας και συνεχίζοντας να αλλάζεις και να κατευθύνεις τις επιλογές σου, να αντιλαμβάνεσαι τι αποδίδει και τι όχι.)
2. Να ρισκάρεις! (να μη φοβάσαι ποτέ να κάνεις θαρραλέες επιλογές, τόσο στην εσωτερική σου αναζήτηση, όσο και στην επίτευξη της ιδιομορφίας που προέρχεται από την ανάγκη και από τη μοναδικότητα του συγκεκριμένου τύπου χαρακτήρα που υποδύεσαι.)

Αυτά τα δύο στοιχεία, κατέληξα, δημιουργώντας εκατοντάδες επιτυχημένων σταδιοδρομιών στη διάρκεια 35 και πλέον ετών διδασκαλίας, είναι επίσης η συνταγή για επιτυχία στο καλλιτεχνικό στερέωμα.

Δείτε περισσότερα για το Master Class της Ivana Chubbuck στην ενότητα πρόγραμμα με ένα κλικ εδώ