Έργο του Γιώργου Χαρβαλιά: «Ο ορίζοντας των γεγονότων- μια εικαστική πρόταση»

Έργο του Γιώργου Χαρβαλιά: «Ο ορίζοντας των γεγονότων- μια εικαστική πρόταση»

Την Τρίτη 20 Οκτωβρίου 2009, στις 7 μ.μ παρουσιάζεται το έργο του Γιώργου Χαρβαλιά, «Ο ορίζοντας των γεγονότων – μια εικαστική πρόταση» στο -2 υπόγειο γκαράζ του Πολιτιστικού Κέντρου “ΠΟΛΥΤΡΟΠΟΝ” του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης, Πειραιώς 206, Ταύρος.

Οργάνωση έκθεσης: Batagianni Gallery.
Διάρκεια: 20 Οκτωβρίου έως 5 Δεκεμβρίου 2009.
Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα – Παρασκευή 12 μ.μ – 8 μ.μ, Σαββάτο – Κυριακή 12μ.μ -3 μ.μ

«Ο ορίζοντας των γεγονότων» είναι για μια εγκατάσταση συνδυαστικών μέσων, προϊόν της εργασίας του καλλιτέχνη την τελευταία διετία (2007-2009), η υλοποίηση της έκθεσης έγινε με την καλλιτεχνική συνεργασία του γλύπτη Φώτη Ραφτόπουλου.

Το έργο αρθρώνεται από δύο μέρη:
1. «26 Ιουνίου 2007, Πίνακας τιμών του Χρηματιστηρίου Αθηνών» (2007 2009). Εγκατάσταση, data wall εννέα ψηφιακές πινακίδες δεδομένων, συνολική διάσταση: 2,28 x 10,62 μ.
2. «Nuit Américaine* / Αμερικάνικη Νύχτα» (2007-2009).
Βιντεοεγκατάσταση, δύο συγχρονισμένες προβολές HD, διάρκεια 49:16 λεπτά, διαστάσεις προβολής: 2,50 x 8,65 μ.

«Η συνεχής κάθετη ροή των εναλλασσόμενων τιμών του χρηματιστηρίου που είναι το απείκασμα ενός άυλου πολέμου, διασταυρώνεται με την οριζόντια κίνηση του απολογισμού των υλικών συνεπειών του.
Συμπυκνώνεται έτσι στον ενδιάμεσο χώρο του θεατή ο ορίζοντας, πέραν του οποίου, η συνειδητοποίηση της τραγικότητας των γεγονότων μας ωθεί στην κατανόηση της πραγματικότητας».

Στο πρώτο μέρος η εγκατάσταση των ψηφιακών πινακίδων δεδομένων του Χρηματιστηρίου Αθηνών, προβάλει τις τιμές των μετοχών της 26ης Ιουνίου 2007 (μία τυπική μέρα στη χρηματιστηριακή αγορά). Το δεύτερο μέρος Nuit Américaine (Αμερικάνικη Νύχτα) αναφέρεται σ ένα φωτογραφικό ντοκουμέντο εφημερίδας (πολεμική ανταπόκριση από τον πόλεμο στο Ιράκ τον Φεβρουάριο του 2006).
Το ντοκουμέντο υπήρξε η εκκίνηση για την ανασύσταση και τη σκηνοθεσία μιας πολεμικής τοπιογραφίας στην οποία χρησιμοποιήθηκαν στρατιώτες μοντελισμού.
Η κάμερα κινείται οριζόντια στο χώρο, «διαβάζοντας» ένα πεδίο μάχης (σώματα στρατιωτών, διαμελισμούς, πολεμικές εξαρτήσεις) με υπαινιγμούς ενός μετέωρου βαλτώδους τοπίου. Η οριζόντια κίνηση ως γραμμή του θανάτου.

*Ο όρος La nuit Américaine είναι η γαλλική απόδοση του αμερικανικού όρου day-for-night και δηλώνει την τεχνικά δημιουργουμένη αίσθηση νύχτας, ενώ το κινηματογραφικό γύρισμα έχει γίνει κατά τη διάρκεια της ημέρας (κατά προτίμηση μεσημεριανές ώρες). Οι γάλλοι τεχνικοί του Κινηματογράφου βλέποντας στις αρχές της δεκαετίας του 50, ταινίες του είδους Western όπου υπήρχαν πλάνα με τεράστια υπαίθρια πεδία τα οποία ήταν αδύνατο να φωτιστούν τεχνητά, απεκάλεσαν αυτού του είδους την φωτογραφική τεχνική αμερικάνικη νύχτα.

Οι αφηγηματικές διαστάσεις του έργου απορρέουν από την εξέλιξη μιας συνεχούς οπτικής ρυθμολόγησης (του πλάνου).

Το έργο αναφέρεται στην δημόσια σφαίρα των πραγμάτων. Πέρα από την προφάνεια των γεγονότων, των συνδέσεων και των συμπαραδηλώσεων, το έργο διαβάζεται ως οπτικό συμβάν και είναι αυτό το κυρίαρχο, οριστικό στοιχείο που τροφοδοτεί την κριτική επεξεργασία των δεδομένων από το θεατή.

Και τα δύο «αφηγηματικά» στοιχεία του: (1. τιμές μετοχών ενός παρελθόντος χρόνου, 2. αναπαράσταση ενός πεδίου μάχης με στρατιώτες μοντελισμού) ορίζουν μια αποστασιοποίηση από την τραγικότητα των ίδιων των γεγονότων. Με εκκίνηση τις θεαματικές διαστάσεις του έργου, η κριτική πρόσληψη και η ανασύστασή του από τον θεατή, συνθέτει τελικά μια κατάρρευση του «Θεάματος».
Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα – Παρασκευή 12 μ.μ – 8 μ.μ, Σαββάτο – Κυριακή 12μ.μ -3 μ.μ

«Ο ορίζοντας των γεγονότων» είναι για μια εγκατάσταση συνδυαστικών μέσων, προϊόν της εργασίας του καλλιτέχνη την τελευταία διετία (2007-2009), η υλοποίηση της έκθεσης έγινε με την καλλιτεχνική συνεργασία του γλύπτη Φώτη Ραφτόπουλου.