ΜΑΘΗΤΕΙΑ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΠΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΑΦΗΓΗΣΗΣ  σε τρεις κύκλους

Με την πρωτοπόρο ΣΑΣΑ ΒΟΥΛΓΑΡΗ

Για 10η συνεχή χρονιά στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης

ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2019 – ΙΟΥΝΙΟΣ 2020

Η Σάσα  Βούλγαρη συντονίζει Μαθητείες στην Αφήγηση από το 1995!

Ιστορητής = αυτός που γνωρίζει καλά, ένα θέμα.

Παραμυθάς = αυτός που παρηγορεί.

Μύθος στον Όμηρο = λόγος, κρίση, συμβουλή.

Στην εποχή μας η έννοια της ιστόρησης συνδέεται λανθασμένα κυρίως με παιδιά αν και στις τελευταίες δεκαετίες η πανάρχαια αυτή τέχνη – παγκοσμίως γνωστή ως oral storytelling – αναβίωσε και αξιοποιείται διευρυμένα σε πολλά πεδία: π.χ. διδασκαλία φυσικών επιστημών, επιχειρηματικότητα κ.α.

Προφορική αφήγηση:

  • δεν είναι… παραμύθι!
  • δεν είναι… νανούρισμα!

Ιστορίες λέμε για:

  • μεταφέρουμε τα νέα μας.
  • να θυμόμαστε.
  • να διδάξουμε.
  • να γνωριστούμε με κάποιον.
  • να συστηθούμε
  • να διαφημίσουμε
  • να πείσουμε
  • να πουλήσουμε κάτι!

Ιστορίες δημιουργούμε όταν θέλουμε να καταλάβουμε τον εαυτό μας ή τον άλλο.

Ιστορίες λένε: οι γονείς, οι εκπαιδευτές, οι ιερωμένοι, οι θεραπευτές, οι δικηγόροι, οι οικονομικοί αναλυτές, οι πολιτικοί, οι επιχειρηματίες! Ιστορίες  – αληθινές ή… ψεύτικες!!! – λέμε όλοι!

ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕ ΚΑΙ ΕΠΙ-ΚΟΙΝΩΝΗΣΕ ΤΗΝ ΔΙΚΗ ΣΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑ!

Εφαρμογές στην εκπαίδευση και σε πολλά επαγγελματικά πεδία

Η ΜΕΘΟΔΟΣ ΣΑΣΑ ΒΟΥΛΓΑΡΗ

Πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο και δοκιμασμένο σύστημα μαθητείας που δίνει στον εκπαιδευόμενο γνώση σε όλα τα επίπεδα που αφορούν στην Ιστόρηση με τρόπο λιτό, κατανοητό, εύκολο και με δυνατότητες εφαρμογής σε εντελώς διαφορετικά επγγελματικά αντικείμενα.

Η Μέθοδος είναι έτσι δομημένη ώστε όποιος ολοκληρώσει την βασική εκπαίδευση και των τριών Κύκλων να γνωρίζει αποτελεσματικά τι είναι η Προφορική Αφήγηση, τι ταιριάζει στον ίδιο (ταυτότητα Αφηγητή) και πως θα μπορεί μονος του να διευρύνει τις γνώσεις του και τις δυνατότητές του.

Αναπτύσσεται σε τρεις γενικούς τομείς

  • ΑΥΤΟ-ΓΝΩΣΙΑ (σώμα – φωνή – απεύθυνση όταν αφηγούμαι)
  • ΕΤΕΡΟ-ΓΝΩΣΙΑ (σε ποιον και με ποιο τρόπο αφηγούμαι)
  • ΕΠΙ-ΚΟΙΝΩΝΙΑ (εγώ και η σχέση μου με τους άλλους όταν αφηγούμαι)

Αξιοποιεί την ιστόρηση σαν αφορμή για αυτοβελτίωση σε πολλά επίπεδα.

  • Συνείδηση στάσης σώματος και αναπνοής
  • Κατα-νόηση και βελτίωση εκφοράς του λόγου
  • Καλύτερη επικοινωνία με μικρότερο ή μεγαλύτερο κοινό
  • Τεχνικές ενδυνάμωσης των σχέσεων σε μια ομάδα μέσω του storytelling
  • Διεύρυνση κριτηρίων για τα είδη, την επιλογή και την ποιότητα των ιστοριών
  • Δυνατότητα δημιουργίας ιστοριών κατά περίπτωση
  • Αντίληψη τρόπου δόμησης του λόγου στα αφηγήματα παραδοσιακά και μη

info:

  • Ολιγομελής ομάδα συμμετοχής κατόπιν επιλογής
  • Δεν απαιτείται προηγούμενη εμπειρία για την παρακολούθηση του σεμιναρίου
  • Συστήνεται η τηλεφωνική επικοινωνία για σωστότερη ενημέρωση των ενδιαφερομένων
  • Δίνεται: πλούσια Βιβλιογραφία και Σύμμεικτο Υλικό καθώς και Βεβαίωση σπουδών

ΚΑΘΕ ΤΡΙΤΗ ΣΤΙΣ 18.00 ΜΕ 21.00 μ.μ.

ΙΔΡΥΜΑ ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ, ΠΕΙΡΑΙΩΣ 206, ΤΑΥΡΟΣ, ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ. 210 3418550, www.mcf.gr

Ο κάθε κύκλος περιέχει 30 διδακτικές ώρες. Στο σύνολό του το σεμινάριο περιέχει 90 διδακτικές ώρες.

ΚΟΣΤΟΣ – Διαβαθμίζεται ως εξής:

300 Ευρώ για κάθε 1ο κύκλο

240 Ευρώ για κάθε 2ο κύκλο

160 Ευρώ για κάθε 3ο κύκλο

Προβλέπεται έκπτωση για παλιότερους μαθητευόμενους της Σάσας Βούλγαρη στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, που επιθυμούν να συνεχίσουν την εκπαίδευσή τους.

ΣΑΣΑ ΒΟΥΛΓΑΡΗ: 210 9572613, 6972 261037

sassa_v@otenet.gr,      https://www.facebook.com/sassa.voulgari

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ

Α΄ ΚΥΚΛΟΣ:  15 Οκτωβρίου 2019 – 17 Δεκεμβρίου 2019 (παύση στις γιορτές)

ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΠΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΑΦΗΓΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ

Μερικά από τα θέματα:

  • Είδη προφορικής αφήγησης: επιλογή και εκφραστική αντιμετώπιση
  • Ανάγνωση επώνυμου κειμένου: μια άλλη τεχνική
  • Απεύθυνση: βλέμμα, στάση σώματος, κίνηση κ.α.
  • Η χρήση της φωνής – το βασικό συστατικό της αφήγησης: αναπνοή, άρθρωση, εκφορά
  • Γλώσσα, ντοπιολαλιές, τραγουδίσματα, αυτοσχεδιασμοί
  • Η «σκηνοθεσία» της προφορικής αφήγησης
  • «Αυτογνωσία» του αφηγητή: γλωσσικές καταβολές, προτιμήσεις, δυνατότητες
  • Θεωρητική ενημέρωση (λαογραφική, ανθρωπολογική, παιδαγωγική, ιστορική
  • Παρουσίαση τεχνικών από διάφορα μέρη του κόσμου

Β΄ ΚΥΚΛΟΣ: 7 Ιανουαρίου 2020 – 10 Μαρτίου 2020

ΡΥΘΜΟΣ ΚΑΙ ΜΟΥΣΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΑΦΗΓΗΣΗ

Μερικά από τα θέματα:

  • Η ορθή χρήση της αναπνοής. Παύσεις και σιωπές
  • Η φωνή του αφηγητή: φυσικός τόνος, σωματικά ηχεία, χρήση φθόγγων, κραυγές κ.α.
  • Η «παρτιτούρα» του κειμένου / αφηγήματος: πως την διαβάζουμε / αναγνωρίζουμε
  • Η μουσική επένδυση στην αφήγηση
  • Χρήση μουσικών οργάνων από τον αφηγητή
  • Ρυθμικά αφηγήματα, τραγουδίσματα και μελωδική εκφορά του λόγου
  • Μελίσματα, τραγούδι, τραγούδισμα του αφηγητή
  • Παραδοσιακές μορφές ρυθμικού λόγου: ταχταρίσματα, επωδές, αινίγματα κ.λ.π.
  • Ποιητικός λόγος, έμμετρος και πεζός προφορικός λόγος

Γ΄ ΚΥΚΛΟΣ: 17 Μαρτίου 2018 – 9 Ιουνίου 2020 (παύση στις γιορτές)

ΦΤΙΑΞΤΕ ΤΙΣ ΔΙΚΕΣ ΣΑΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ

ΜΥΘΟΠΛΑΣΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΗΝ ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΑΦΗΓΗΣΗ:

Μερικά από τα θέματα:

  • Τα βασικά συστατικά στην κατασκευή μιας ιστορίας
  • Δομή του αφηγήματος: το στήσιμο και ο «χάρτης» επεξεργασίας του
  • Ο τρόπος επεξεργασίας ανάλογα με το είδος της ιστορίας 
  • Μορφολογία του κειμένου (έμμετρο, πεζό, ανάλογα με την έκταση και τη δομή κ.λ.π.)
  • Ο συν – τονισμός και ο ρυθμός των λέξεων: πως έχουμε ένα κριτήριο για αυτό που γράψαμε
  • Απλές τεχνικές και αφορμές από την καθημερινότητα για να φτιάξετε ιστορίες
  • Αυθόρμητες ιστορίες, αυτόματη γραφή, και ιστορίες με προδιαγραφές
  • Τεχνικές μυθοπλασίας εμπνευσμένες από παγκόσμια προφορικά είδη αφήγησης
  • Κείμενα για παιδιά, εκπαιδευτικά κείμενα, διαθεματικά κείμενα
  • Λίμερικ, nonsense, Χάϊκου, ποίηση, δεκαπεντασύλλαβος κ.α.

Η ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΑΦΗΓΗΤΡΙΑ ΣΑΣΑ ΒΟΥΛΓΑΡΗ

Υποψήφια 2014 & 2015 της SCBWI – Greece

για το Διεθνές Βραβείο Astrid Lindgren Memorial Award

Πρωτοπόρος της νεο – αφήγησης στην Ελλάδα, με σπουδες Ψυχολογίας και Παιδαγωγικών στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Από το 1993 σχεδιάζει και πραγματοποιεί προγράμματα αφήγησης για ενήλικο και παιδικό κοινό, διαλέξεις και σεμινάρια ποικίλης διάρκειας και θεματολογίας και εκπαιδευτικά προγράμματα αφήγησης από την προσχολική ηλικία έως και το Λύκειο στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Ανέπτυξε τη δική της μέθοδο εκπαίδευσης στην τεχνική της αφήγησης και στην δημιουργική γραφή η οποία εφαρμόζεται σε πολλά και διαφορετικά επαγγελματικά πεδία.

Έχει συντονίσει επιμορφώσεις σε Πανεπιστήμια (Παιδαγωγικά και Λαογραφικά Τμήματα, Θεατρικών Σπουδών, Οικονομικό Πανεπιστήμιο, Πάντειο κ.α.), σε Εκπαιδευτικά και Πολιτιστικά Κέντρα, σε Εκπαίδευση ιδιωτικής πρωτοβουλίας κ.α.

Με σταθερές και πολυετείς συνεργασίες γνωστοποίησε και καθιέρωσε την προφορική αφήγηση σε Μουσεία (Λαϊκής Τέχνης, Κυκλαδικής Τέχνης, Γουλανδρή, Φυσικής Ιστορίας – Κέντρο Γαία, Μπενάκη Ισλαμικής Τέχνης κ.α.), Βιβλιοθήκες (Δημοτικές Α. Παρασκευής, Κολεγίου Αθηνών κ.α.) και πολλά σχολεία, δημόσια και ιδιωτικά.

Το ποιοτικό έργο της άσκησε σημαντική επιρροή στις νεότερες γενιές αφηγητών ενώ συνετέλεσε ουσιαστικά στην διαμόρφωση της νεότερης θεώρησης για την Τέχνη της προφορικής νεο – αφήγησης στην Ελλάδα.

Η Σάσα  Βούλγαρη ήταν η πρώτη και η μοναδική ως τώρα επαγγελματίας παραμυθού που αφηγήθηκε αποκλειστικά ελληνικά λαϊκά παραμύθια στην τηλεόραση (ΕΤ1, 1998 «Ψέμματα κι Αλήθεια έτσι ειν΄ τα Παραμύθια») σε 13 επεισόδια που προβάλλονται ακόμα κατ’  επανάληψη.

Έχει σχεδιάσει πρωτοποριακά προγράμματα αφήγησης όπως για το Διεθνές Πολιτιστικο Κέντρο Δελφών (Θάλασσα του Πρωϊού – αφηγηματική περιπλάνηση στην ποίηση του Καβάφη, 2013, Έτος Καβάφη), την Εθνική Λυρική Σκηνή («Το Παραμύθι των Χριστουγέννων» – κείμενα, σκηνοθεσία, αφήγηση, Δεκέμβρης 2013), την Πινακοθήκη Λεβέντη στην Κύπρο («Τα Παραμύθια της Λεβεντείου Πινακοθήκης» – πρωτότυπα διηγήματα και αφήγηση πάνω σε δύο Συλλογές, Ελληνική και Ευρωπαϊκή, 2015) και άλλα.

Έχει διδαχτεί εντατικά την μέθοδο φωνητικής αγωγής της αείμνηστης Μίρκας Γεμεντζάκη.

Τα τελευταία χρόνια το ενδιαφέρον της έχει στραφεί στην μετα-μόρφωση της πανάρχαιας τέχνης της αφήγησης σε ένα σύγχρονο μοντέλο ψυχαγωγίας και αυτογνωσίας με καινοτόμες εφαρμογές και σε τομείς δράσης που έχουν εμφανιστεί σχετικά πρόσφατα όπως είναι η ψηφιακή τεχνολογία, η σύγχρονη διδασκαλία οικονομικών και θετικών επιστημών, η συμβολή στην διαχείρηση ανθρώπινου δυναμικού σε εταιρίες,  η σύνδεση με μεθόδους θεραπείας, κ.α.

Με το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης έχει εκτεταμένη συνεργασία από το 2010, με επιμορφωτικά προγράμματα, σεμινάρια, μαθητείες, διαδραστικές διαλέξεις, αφηγήσεις για όλες τις ηλικίες, εξωτερικές συνεργασίες, παρουσιάσεις μαθητευομένων και πολλούς πειραματισμούς.

Από το 2013 συνεργάζεται με  το Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών Β.&Μ. Θεοχαράκη, δημιουργώντας διαθεματικά αφηγηματικά προγράμματα για τις περιοδικές του εκθέσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα αφήγησης για Σχολεία.